Slachtoffer van het verleden – Post traumatisch stress syndroom – PTSS

Als je in een museum wordt geraakt door een schilderij kun je dat als adembenemend mooi omschrijven. Toch is het vasthouden van je ademhaling niet altijd even mooi, want als je onbewust stopt met ademhalen komt je levensenergie tot stilstand. Vaak gaat dat vanzelf als je iets spannends in je leven meemaakt, maar je adem kan ook stokken als er helemaal niets aan de hand is. Dit is een indicator dat je last hebt van een traumatische gebeurtenis uit je verleden. Dat wordt samengevat als het post traumatische stress syndroom. PTSS is geen ziekte die bestreden moet worden met medicijnen, maar een normale reactie op een abnormale gebeurtenis. Het vraagt om begrip en compassie om daarvan te helen.

Bij een schokkende gebeurtenis wordt de instinctieve vecht- of vluchtreactie geactiveerd. Deze zal bij de dreiging van acuut gevaar je direct actie laten ondernemen om jezelf in veiligheid te brengen. Maar als er niet iets eenduidigs is, waar je tegen kunt vechten of van weg kunt vluchten, bevries je van angst, zelfs als het gevaar al lang is geweken. Je kunt dan later worden bevangen door een onverklaarbare vechtlust, of juist door een extreme vluchtangst. Je gaat extreem fel reageren op prikkels, die een vals alarm afgeven aan je interne beveiligingssysteem en een overprikkeling veroorzaken. Je blijft in de vecht- of vluchtmodus hangen en dat levert een chronische stress reactie op. Je komt door deze post traumatische stress vast te zitten in een overlevingsstrijd, terwijl je tegelijkertijd je natuurlijke overlevingsinstinct niet meer durft te vertrouwen.

Door post traumatische stress raak je bevroren van angst. Je ligt op een ramkoers met een ijsberg, die onder de waterspiegel allerlei onbewuste pijnpunten huisvest. Deze gekristalliseerde pijnpunten willen aan de oppervlakte komen, zodat ze ontdooid kunnen worden. Post traumatische stress blokkeert je zelfhelende vermogens en dat degradeert je leven tot overleven. Nu mag je dat weer gaan omdraaien, want als je getraumatiseerd kunt raken, dan is het ook mogelijk om jezelf te de-traumatiseren. Dat doe je door je bewust te worden van de pijn die je natuurlijke ademhaling onderdrukt.

Je kunt iemands leven redden door een mond op mond beademing toe te passen. Deze reanimatie heb je in het verleden al eerder bij jezelf toegepast, bij je geboorte. Met je allereerste ademteug heb je jezelf letterlijk nieuw leven ingeblazen. Je kunt die helende levensadem nu opnieuw gaan gebruiken om de stress te helen die in je DNA ligt opgeslagen.

Lees meer over de heling van post traumatische stress in het boek De adem des levens

de-adem-des-levens-niels-bagchus-trauma-heling-boek-narcisme-codependency-ptss-post traumatische stress-verslaving-chronische pijn